Prima săptămână la grădiniță – cum ne pregătim

ÎNCEPUTUL ANULUI ACADEMIC

Un moment important pentru toată familia.

E un moment al schimbărilor: Părintele care a stat acasă se întoarce la lucru sau își reia studiile, iar celălalt trebuie să se implice mai mult în treburile casnice. Copilul își va petrece o parte din zi cu alte persoane: copii și profesori.

Ca în orice context similar, pot interveni bucuria, încrederea și entuziasmul față de nou, dar și sentimente negative, deseori mai puterice. Părintele începe să-și facă griji pentru copil:

Oare se va adapta? Oare profesorii și centrul educațional sunt de calitate și sigure? Oare va primi copilul suficientă atenție? Oare va fi ținut în brațe la nevoie, va primi timpul și îngrijirea necesare? Oare copilul va fi tachinat de ceilalți copii? Oare mâncarea va fi mult diferită de cea de acasă? Oare va fi dificil pentru copil să stea departe de părinti? Oare cum ne vom descurca în noua situație?

Părinții se pot simți vinovați și nesiguri: este oare bine să mă întorc la lucru și să duc copilul în colectivitate? Situația nu este deloc mai simplă atunci când vorbim despre primul născut sau despre mezinul familiei. Sentimentele pot fi mai puternice la părintele care a stat acasă cu copilul, față de cel care și-a reluat activitatea. Situația familiei trebuie discutată cu partenerul: ce ne dorim și ce este important pentru amândoi, ce este necesar să facem, care sunt posibilitățile și responsabilitățile fiecăruia?

Vorbiți înainte despre schimbarea din viața voastră

Există posibilitatea să stabiliți un ritm astfel încât unul dintre părinți să ducă copilul dimineața, iar celălalt să-l ia la prânz sau seara, pentru a nu se prelungi ziua doar pentru unul dintre părinți? Liniștea și încrederea părinților îl vor liniști și pe copil. Un program bine stabilit nu va afecta negativ dezvoltarea copilului, ba dimpotrivă. Părinții vor rămâne cele mai importante persoane din viața copilului și le va lua ca reper. 

Atunci când primește de acasă educație bună și dragoste, copilul are “în valiză” experiența încrederii și a siguranței.

Adaptarea la nou

Este natural și sănătos atunci când copilul reacționează la întâmplările noi din viața lui. Copilul are nevoie de timp. Nu trebuie să fie mai bun sau adaptabil, ci ajunge doar să poată face față. Nu doar pentru a fi mai bun sau cooperant, ci doar pentru a face față noii situații. Sentimentelor puternice și crizelor trebuie să le dăm timp. Copilul reacționează la nou în diferite feluri, în funcție de personalitate, vârstă și dezvoltare.

Pot apărea, de exemplu:

• probleme cu somnul

• probleme cu mâncarea

• mici accidente în pat/pantaloni

• dorința de a se răzbuna pe părinți, în special pe mama, prin sfidare și/sau furie

• plânge în urma părintelui și se leagă/agață de el

• spune că nu vrea să mai meargă în colectivitate

• se opune să ia parte la atelierele de învățare

• în jocuri și ateliere se opune total cerinței sau temei propuse

Trebuie acceptată oricare din variante. Unii copii încep prin episoade dramatice, alții intră foarte ușor în colectivitate. Când își dau seama că vin și rămân cu colegii și profesorii în fiecare zi, reacționează. Este normal. Câteva săptămâni, o lună și rămân de bunăvoie, fericiți și curioși.

Începutul este provocator și greu inclusiv pentru părinți

Adaptarea și familiarizarea la locul de muncă, o nouă rutină, un nou ritm, conflictul dintre sentimente și comportamentul copilului – câte provocări! La început, copilul se poate îmbolnăvi mai des. La final, totul se rezolvă, toate se așează la locul lor și apar și lucruri bune: copilul pleacă spre centru fericit, se bucură de activitățile de la ateliere, are prieteni noi și învață lucruri noi. Este important ca părintele să aibă încredere în centru și în profesori.

Mesajul părintelui pentru copil este: “Eu am ales aceste persoane să aibă grijă de tine atunci cand eu nu sunt acolo”.

Dacă aveți incertitudini, este mai bine să întrebați decât să presupuneți. Se poate întâmpla ca ceea ce își imaginează părinții/profesorii să nu fie tocmai realitatea. În adaptarea copilului, este important și programul de funcționare al centrului și ritmul de zi cu zi: ce fel de legatură se formează între copil și profesori, între copii. Copilul are nevoie de timp să fie ascultat și să se facă înțeles, să vadă că este în siguranță. Fiecare activitate are rolul ei și nu trebuie neglijată.

Într-un centru educațional de calitate se găsesc, printre altele, profesori bine pregătiți și motivați.

Pentru copiii sub 3 ani, este bine să existe un profesor desemnat, la care copilul se poate duce cu încredere. Copiii peste 3 ani pot ține minte că părinții vin să-i ia acasă la sfârșitul programului, însă cei sub 3 ani mai au dificultăți, iar “profesorul propriu” îi ajută să treacă mai ușor peste momentele dificile. Acesta îi ajută în special la transferuri, cum ar fi mersul la odihnă, la masă, la toaletă, etc.

Ce se petrece la începutul anului academic?

Cât durează acomodarea?

Începeți acomodarea lin. Este bine dacă părintele poate rămâne perioade scurt de timp cu copilul în colectivitate. În acest fel, copilul cunoaște/explorează în siguranță noul loc, iar părintele cunoaște rutina zilei, dar și personalul. Noul ritm în viață se va forma încet. Copilul va începe să rămână zile mai lungi fără părinți. Acest aspect diferă de la o colectivitate la alta. Cel mai indicat este să discutați cu profesorii. Totul poate dura de la câteva zile la câteva săptămâni.

Este bine indicat ca atunci când începe să meargă la centru, cel puțin unul dintre părinți să-i acorde copilului toată atenția după ce ajunge acasă până a doua zi când este dus la centru. Măcar pentru primele zile de la începere este normal și de înțeles, deoarece copilului i se face dor de părinți pe tot parcursul zilei. Pe copil îl poate ajuta de ex. poza părinților sau un produs vestimentar al mamei. Copilului i se poate spune că și părinților le este dor de el și se gândesc la el. Și părinții poartă poza copilului cu ei.  Copilul își poate lua în bagaj o jucărie de pluș pe care o îndrăgește.

Cum facem despărțirea?

După ce duci copilul la centru dimineața, este bine să-ți iei la revedere, iar profesorul îl aștepta la ușa clasei să-i ureze bun venit. Nu pleca pe furiș, ci spune-i cu încredere “O zi bună!”, îmbrățișează-l, sărută-l și apoi pleacă. Chiar dacă copilul plânge și se ține după tine, mesajul comportamentului tău este “o să fie bine, chiar dacă acum ești supărat și eu trebuie să plec”. Acceptă-i durerea și spune-i că te întorci la prânz sau după-amiază să-l iei.

Pregătește-te psihic pentru despărțire: pentru a putea reuși când vine momentul despărțirii tu trebuie să rămâi calm. Imaginează-ți cum s-ar putea derula despărțirea, iar dacă îți vine să plângi, încearcă să o faci după ce pleci. Ai dreptul să fii trist/ă, dacă asta simți, dar important este să-i transmiți copilului că totul este bine.

Cum se încheie ziua?

Când vii să iei copilul de la centru, arată-i bucurie. Îndreaptă-ți toată atenția spre copil, nu purta o conversație la telefon în timp ce îl întâmpini. Schimbă câteva cuvinte cu profesorul despre mersul zilei și dă-i copilului feedback pozitiv. Când iei copilul, trebuie să-ți păstrezi calmul și să ai rabdare pentru a putea face față unor crize ale copilului. I-a fost dor de tine și se poate să se răzbune și să se împotrivească. Încearcă să iei copilul de la centru astfel încât să nu se prelungească ziua prea mult.

Cum lucrează în echipă părinții și profesorii?

Este important ca părinții să ia parte la ședințele cu părinții și la ședințele în particular (1:1 sau 2:2). Acolo pot auzi părerea profesorilor și le pot prezenta doleanțele sau nedumeririle lor. Parteneriatul dintre părinți și profesori este în avantajul copilului. Îndrăznește să întrebi, să propui și să comentezi dacă este nevoie. Dacă profesorii au unele îngrijorări cu privire la copil, e posibil ca mesajul lor să fie deranjant, dar încercați împreună să găsiți rezolvare. Vorbește deschis și îndrăznește să zici dacă copilului îi este frică de unul dintre profesori.

Părintele își cunoaște cel mai bine copilul. Profesorii cunosc copilul în colectivitate și cum se comportă acolo.

Nu programați alte schimbări majore în viața copilului la începutul anului, ex. renunțarea la suzetă, biberon, scutec. Atunci când ambii părinți merg la lucru și copilul la centru, în familie se instalează graba odată cu programul stabilit. Graba afectează în aceeași măsura și pe copil și pe părinți. Încercați să faceți pregătirile necesare de seara, nu le lăsați pe a doua zi dimineața. Când veniți de la centru, e bine să vă relaxați împreună cu copilul, de cum ajungeți acasă, măcar o perioadă scurtă de timp. Să vă relaxați, să-i oferiți atenție, să-l ascultați.

Copilul se poate implica, de exemplu, în aranjarea mesei de seară și acolo puteți sta la povești. Permite-i copilului să povestească și lucruri mai neplăcute petrecute în ziua respectivă. Câteodată, dimineața nimic nu merge: ședința începe imediat și copilul vrea să se schimbe în alte haine, nu-i e foame, nu vrea cizmele, celălalt copil s-a ascuns. Atunci ridici vocea. Începi să țipi în timp ce-l bagi în mașină cu forța și ținând cizmele în cealaltă mână. Și mai trebuie să dezgheți și geamul. La ușa centrului îți dai seama că te doare în gât de la atâta țipat. Păcat! Este normal când copilul îți testează limitele și se impune. Atunci este de dorit ca părintele să fie ferm și să-i dea de ales până la o limită. Ar fi perfect dacă părintele s-ar stăpâni și nu ar răspunde la crizele copilului cu alte crize.

Cu calm: “Știu că ești nervos, dar trebuie să plecăm. Poți să alegi: te îmbraci singur sau te îmbrac eu“

Dacă dimineața a început prost, puteți să reveniți discutând seara când vă întâlniți: “Am fost nervoși amândoi dimineața pentru că eu eram în întârziere și tati avea ședință. Cred că te-a deranjat că am țipat la tine”. Împreună (părinte-copil) vă puteți gândi cum puteți face diminețile mai plăcute și fără stres. De exemplu, stabiliți de seara cu ce se va îmbrăca fiecare și ce va mânca la micul dejun și țineți-vă promisiunea. În diminețile fără probleme, copilul poate primi un sticker pe calendar. Când s-au strâns mai multe, mergeți la cinema cu familia.

Aveți grijă de copil, dar și de sănătatea voastră: ieșiți afară, faceți mișcare, dormiți suficient, mâncați sănătos și petreceți timp împreună.

SEVA organizează Festivalul Internațional de Educație FIEdu – Revoluția Prietenoasă în Educație, ediția a patra.

SEVA organizează Festivalul Internațional de Educație FIEdu – Revoluția Prietenoasă în Educație, ediția a patra. În perioada 21 – 22 septembrie 2019 va avea loc, la Ploiești, cea de-a patra ediție a Festivalului Internațional de Educație – FIEdu. Festivalul este organizat de Asociația Iubesc Ploieștii și SEVA – Centrul de Educație și Cercetare Româno- Finlandez […]

Citește tot articolul
International Day for Older Persons la Seva!

International Day for Older Persons (Ziua Internațională a Persoanelor în vârstă sau Ziua Internațională a Bunicilor) este o zi comemorativă, ziua în care sărbătorim legătura dintre generații. Originile acestei sărbători sunt din Virginia de Vest, când în anul 1973 a devenit primul stat care a avut o astfel de sărbătoare. Scopul sărbătorii este să onoreze […]

Citește tot articolul
Planting Day la Seva!

În data de 27 septembrie, La SEVA – Centrul de Educație și Cercetare Româno-Finlandez Ploiești, am organizat activitatea Planting Day, unde ne-am distrat împreună cu familiile, am plantat plante aromatice (busuioc, pătrunjel, rozmarin și cimbru), am lucrat în echipă, am socializat și am făcut fotografii. Vă prezentăm în acest articol câteva beneficii ale grădinăritului împreună […]

Citește tot articolul
Ne pregătim de cea mai iubită sărbătoare a lunii octombrie!

Pe data de 25.10, SEVA – Centrul de Educație și Cercetare Româno-Finlandez Ploiești va sărbători Halloween-ul, unde ne vom întrece în imaginație pentru a realiza costume cât mai captivante. Deși inițial este considerată o sărbătoare originară din S.U.A., Halloween-ul este una dintre cele mai vechi sărbători din lume, de origine celtică, fiind astăzi sărbătorită de […]

Citește tot articolul
5 FAQ (întrebări adresate deseori) de părinții interesați de SEVA

Ieșiți zilnic cu copiii în curtea SEVA? Nu se joacă totuși prea mult? Da, ieșim zilnic, indiferent de vreme (lucru pe care nu-l negociem cu părinții) și joaca nu este o boală a copilăriei, ci cel mai bun mijloc de învățare. Când spunem vreodată că un copil învață prea mult? Niciodată! Nici despre joacă n-ar […]

Citește tot articolul
Newsletter
Abonează-te la newsletter și fii la curent cu ultimele noutăți SEVA.